luni, 1 octombrie 2012

3.2.2.4 Samson

Samson (שמשון - Șimșon) este biblicul Hercule, un bărbat cu putere supraumană care, cu toate acestea, nu a putut evita tragedia. Povestea lui Samson se găsește în Cartea Judecătorilor, capitolele 13-16. Acesta este ultimul judecător important care i-a condus pe israeliți, dar poate fi cu greutate considerat modelul ideal sau un mântuitor. Samson încalcă jurăminte, se căsătorește în afara poporului lui Israel de două ori, și acționează mai mult ca un bătăuș decât ca un lider.

Nașterea lui Samson

Detaliile nașterii lui Samson deja îl prezintă ca pe un viitor personaj mitic. Capitolul 13 din Judecători spune povestea lui Manoah și a soției sale, care era sterilă. Într-o zi, un înger al lui Dumnezeu îi apare soției lui Manoah și-i promite că va naște un fiu. Dar acest lucru vine cu un avertisment: aceasta nu-și poate contamina trupul cu alcool, deoarece copilul ei va fi un nazireu - dedicat lui Dumnezeu de la naștere. De asemenea, aceasta află că fiul ei îi va salva pe israeliți din mâinile filistenilor.

Destinul lui Samson, și legătura acestuia cu filistenii, este dezvăluit în mod explicit de către Dumnezeu chiar înainte ca acesta să se fi născut. Ideea că Dumnezeu acordă un copil pentru ca acesta să fie destinat să-i salveze pe israeliți prevestește o naștere faimoasă, care apare în prima carte a lui Samuel. Acolo, profetul Samuel este născut dintr-o femeie care fusese stearpă și este închinat Domnului de la o vârstă fragedă, pentru a servi în cadrul Templului. (Samuel I, 1)

Viața lui Samson

Povestea lui Samson sare de la nașterea sa la maturitate, unde primul său act deosebit este de a-i cere tatălui său să-i aducă o anumită femeie filisteană să-i fie soție. Părinții lui Samson obiectează, cerându-i să-și găsească o femeie printre israelite. Dar textul justifică alegerea lui Samson, explicând că, prin căsătoria cu o femeie filisteană, Samson va avea șanse să se infiltreze și să lupte împotriva filistenilor, care erau opresorii de la acea vreme ai israeliților.

De fapt, tocmai pe drumul către pretinderea acestei mirese își descoperă Samson puterile sale supra-omenești: "Deci s-a dus Samson cu tatăl său şi cu mama sa la Timna; iar când s-au apropiat de viile Timnei, iată un leu tânăr venea răcnind înaintea lor. Atunci s-a coborât peste el Duhul Domnului şi el a sfâşiat leul ca pe un ied; şi nu avea nimic în mână. şi n-a spus tatălui său şi mamei sale ce făcuse" (Judecători 14:5-6). La scurt timp după aceasta Samson își folosește puterile să ucidă 30 de filisteni într-un acces de furie, îndeplinind profețiile îngerului din capitolul anterior (Judecători 14:19). Această primă acțiune împotriva filistenilor exemplifică genul de comportament al lui Samson, bazat pe răzbunare.

Cel mai faimos dintre toate atacurile lui Samson împotriva filistenilor apare în capitolul 15. Filistenii întreprind un atac împotriva unui oraș din regatul lui Iudah pentru a-l ademeni și a-l captura pe Samson. Pentru a se salva, cei din Iudah îl leagă pe Samson și-l predau inamicului. Dar acest episod nu se termină bine pentru filisteni:

"Dar când s-a apropiat el de Lehi, Filistenii l-au întâmpinat cu strigăte. Atunci s-a coborât peste el Duhul Domnului şi funiile care erau peste mâinile lui s-au făcut ca nişte câlţi arşi de foc şi au căzut legăturile de pe mâinile lui. Iar el găsind o falcă sănătoasă de asin, şi-a întins mâna, a luat-o şi a ucis cu ea o mie de oameni" (15:14-15). Din nou, Samson nu conduce nicio armată, ci acționează complet singur, alimentat de abilitatea sa supra-omenească.

În pofida directivei continue de la Dumnezeu de a lupta contra filistenilor, Samson are o legătură ceva mai personală cu aceștia. Se îndrăgostește de o a doua femeie filisteană - legendara Delilah (Dlila), care fusese însărcinată de către poporul ei să-i găsească secretul puterii lui Samson.

De trei ori îl roagă aceasta să-i spună secretul puterii sale, și de trei ori o minte acesta. În cele din urmă, după ce Delilah îl sâcâie neîncetat, acesta mărturisește: "Briciul nu s-a atins de capul meu, căci eu sunt nazireu al lui Dumnezeu din pântecele maicii mele; de m-ar tunde cineva, atunci s-ar depărta de la mine puterea mea şi eu aş slăbi şi aş fi ca ceilalţi oameni" (16:17).

Bineînțeles, Delilah profită de această informație, adormindu-l și tăindu-i părul. Acesta își pierde imediat puterea, Dumnezeu părăsindu-l. Delilah îl dă pe mâna filistenilor, care-i scot ochii și-l obligă să râșnească la o moară în închisoare.

Moartea lui Samson

Moartea lui Samson se dovedește a fi cea mai mare victorie a sa împotriva filistenilor. Filistenii îl aduc pe Samson la Gaza și îl leagă de doi stâlpi din templul lor, ca o imagine de amuzament pentru credincioșii filisteni. Aici Samson se roagă lui Dumnezeu, cerând să mai aibă puterea sa încă o dată (16:28).

Dumnezeu îi răspunde și-i trimite o ultimă izbucnire de putere, iar Samson împinge stâlpii și dărâmă întreg templul, ucigându-i pe toți cei dinăuntru alături de el. Textul concluzionează: "Şi cei pe care i-a ucis Samson la moartea sa au fost mai mulţi decât toţi cei pe care-i ucisese în viaţa sa" (16:30).

Samson în tradiția iudaică

Talmudul dezbate adevăratul caracter al lui Samson. Un mișnah îl portretizează într-o lumină nefavorabilă, spunând că lui Samson i-au fost scoși ochii drept pedeapsă pentru faptul că a urmat dorințele ochilor săi (Sotah 9B).

Discutând acest mișnah, Talmudul se întreabă asupra felului în care Samson ar fi putut fi pedepsit, de vreme ce Dumnezeu s-a aflat mereu în spatele acțiunilor sale. În cele din urmă, Talmudul încearcă să găsească o cale de mijloc: că Samson și-ar fi urmat pornirile sale, dar arhitectul planului a fost Dumnezeu. Motivațiile lui Samson poate că au fost discutabile, dar acesta a fost totuși în erou important al vremurilor tulburi în care au trăit israeliții.

Delilah

Delilah (דלילה – Dlila) este singura femeie din povestea lui Samson al cărei nume este menționat. Oricare ar fi etimologia, numele ei este un joc de cuvinte al ebraicului layla, "noapte," pentru că noaptea copleșește puternicul soare (numele Samson, Șimșon, este înrudit cu "soare", șemeș), așa că Delilah îl învinge pe aparent invincibilul bărbat, Samson.

Povestea biblică, în care Samson se îndrăgostește de ea și apoi filistenii o folosesc să-i afle secretul puterii sale, ne lasă cu mai multe întrebări decât răspunsuri despre Delilah. Aceasta nu este, așa cum sunt femeile din Biblie de obicei, identificată prin termenii unui bărbat (soț, tată sau frate). Tot ceea ce știm despre ea este numele ei, care este un nume ebraic, precum și locul unde locuiește, valea Sorek, care se află între teritoriul israelit și cel filistean. Ea și Samson sunt în mod aparent iubiți, dar nu sunt căsătoriți.

Care este statutul acesteia în societate? Este ea o văduvă bogată, precum Iudith? O femeie independentă sexual, precum femeia din Cântecul lui Solomon? O prostituată, așa cum se presupune în mod obișnuit?

Delilah nu este numită prostituată în Biblie. Samson este desfrânatul, și deoarece vizitează o prostituată în Judecători 16:1-3, unii cititori trag concluzia că Delilah este de asemenea o prostituată (propoziția "După acestea a iubit el o femeie care trăia în valea Sorec şi pe care o chema Dalila" [Judecători 16:4] le leagă de asemenea pe cele două femei).

Delilah nu este numită nici filisteană, deși asta este presupus în general deoarece (1) Samson este atras de femeile filistene, (2) aceasta are legături cu conducătorii filisteni și este improbabil ca filistenii să caute ajutorul unei femei israelite, și (3) aceasta îl trădează pe eroul israelit în mâinile inamicilor săi, fiind greu de crezut că un autor biblic și-ar portretiza o conațională de-a sa făcând un astfel de act scandalos fără a comenta în vreun fel. Toate motivele sunt plauzibile, dar niciunul nu este conclusiv. De fapt, numai una dintre cele trei femei cu care Samson este implicat - soția sa - este în mod specific identificată drept filisteană.

Delilah acceptă o mită pentru a dezvălui sursa puterii lui Samson filistenilor. Mita ar avea sens dacă femeia era israelită - aceasta ar fi trebuit ispitită să-l trădeze pe liderul poporului ei. Fiecare dintre conducătorii filisteni (probabil cinci din aceștia, reprezentând cinci orașe-state filistene importante) îi plătesc acesteia 1100 de sicli de argint (Judecători 16:5). Pe de altă parte, dacă Delilah este filisteană, poate că mita doar subliniază ce femeie perfidă este aceasta.

Samson și Delilah

Textul menționează că Samson o iubește pe Delilah (16:4), dar nu și că aceasta îl iubește - un indiciu, posibil, al faptului că aceasta nu-l iubește și nu va avea scrupule în a-l trăda.

De trei ori încearcă Delilah fără succes să-i afle secretul puterii lui Samson. Filistenii o instruiesc să-l "amăgească" pe Samson, lucru care sugerează ceva de natură sexuală, dar textul informează numai despre întrebările și sâcâielile ei insistente. Aceasta nu-și ascunde deloc intențiile.

Până la a patra oară, este evident că aceasta va efectua orice procedură va descrie Samson, dar Samson îi spune oricum, iar aceasta îi taie parul, permițându-le filistenilor să-l captureze. Textul ebraic spune că Delilah îi taie părul lui Samson, așa cum tot ea l-a legat (de două ori) și i-a împletit părul. Textul însă este destul de dificil, iar unele versiuni introduc un "om" sau "bărbier" care i-ar fi tăiat părul lui Samson.

 *** Pentru cuprins consultați următoarea pagină.

VA URMA

Niciun comentariu: